Zmiany na rynku prasowym w Polsce pod wpływem nowych technologii i Internetu

Autor

  • Jolanta Dzierżyńska-Mielczarek Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce

Słowa kluczowe:

rynek prasy, produkcja i konsumpcja prasy, rynek reklamy prasowej, konkurencja na rynku prasowym

Abstrakt

Artykułu jest ekonomiczną analizą polskiego rynku prasy drukowanej w latach 1990-2015. Zawiera ilościową charakterystykę rynku pod względem jego wielkości (liczba wydawanych tytułów, liczba wydawców, nakład globalny, sprzedaż egzemplarzowa), struktury i efektywności. Analiza jakościowa skupia się na ocenie zmian, jakie cyfryzacja mediów wywołała w produkcji i konsumpcji prasy oraz jej wpływie na opłacalność działalności wydawniczej i pozycję rynkową wydawców prasy.

Bibliografia

Agora, World Internet Project. Poland 2013, Warszawa 2013.

Biblioteka Narodowa, Ruch wydawniczy w liczbach 2013, Warszawa 2014.

Biblioteka Narodowa, Ruch wydawniczy w liczbach 2014, Warszawa 2016.

Bubula B., Media polskie i polskojęzyczne, „Nasz Dziennik” 14.09.2014, http://www.naszdziennik.pl/mysl/97233,media-polskie-i-polskojezyczne.html,

CBOS, Korzystanie z internetu; koleje edycje badań.

Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek; koleje edy-cje raportu.

Diagnoza społecznych zachowań czytelniczych w obrębie prasy papierowej i cyfrowej. Nowe platformy dostępu do treści. Transformacja prasy, badanie Millward Brown dla Izby Wydawców Prasy z września 2013 roku,

http://www.pik.org.pl/upload/files/Raport%20RYNEK%2011-02-2014%20(R)%20word%20IWP-2.pdf (10.10.2016).

Dziwisińska J., Kiedy zabraknie prasy, wywiad z Witoldem Woźniakiem, 22 sierpnia 2014, http://mediamarketingpolska.pl/artykuly/174807,kiedy-zabraknie-prasy

Filas R., Czytelnictwo prasy u progu roku 2000, „Zeszyty Prasoznawcze” 2000, nr 1–2 (161–162), s. 206–222.

Fisher F.M., Horizontal Mergers. Triage and Treatment, “Journal of Economic Perspectives” 1987, 1 (2), s. 23–40.

Gdzie my, gdzie oni. Raport: Europejski Wskaźnik Rozwoju, „Polityka” 2010, nr 44.

Grzegorczyk P., Analiza zagranicznego kapitału w Polsce, 14.09.2015, http://jagiellonski24.pl/2015/09/14/czy-musimy-repolonizowac-media-analiza-zagranicznego-kapitalu-w-polsce/.

GUS, Kultura w 1993 r., Warszawa 1994.

GUS, Rocznik statystyki międzynarodowej, Warszawa 2010.

IWP, Informacja o rynku prasy w latach 2005–2015, materiał nie publikowany, w posiadaniu autorki.

Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006.

Kreft J., Zagrożenie kanibalizacją w przenoszeniu zawartości gazet do ich internetowych wy-dań, [w:] J. Kall, B. Sojkin, Zarządzanie produktem. Kreowanie marki, Poznań 2010.

Legutko P., Idę po nową Polskę. Rozmowa z Pawłem Kukizem, „Gość Niedzielny” 2015, nr 30.

Mikułowski Pomorski J., Fragmentaryzacja w mediach: proces i narzędzie, „Global Me-dia Journal – Polish Edition” 2006, nr 1.

Obwieszczenie Komisji w sprawie definicji rynku właściwego dla celów wspólnotowego prawa gospodarczego (97/C 372/03), Dziennik Urzędowy C 372 , 09/12/1997 P. 0005 – 0013.

Pallus P., Wydawnictwo Bauer największym wydawcą prasy w Polsce. Za nim RASP i Pol-skapresse (raport za 2014), 2015–04–20,

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydawnictwo-bauer-najwiekszym-wydawca-prasy-w-polsce-za-nim-rasp-i-polskapresse-raport-za-2014_1.

Polska Izba Książki, Kierunki i formy transformacji czytelnictwa w Polsce 2013–2014. Raport PIK z projektu badawczego, Warszawa 2014.

Polskie Badania Czytelnictwa, Prasę czyta ponad 90 proc. Polaków!, www.pbczyt.pl/news/items/35.html.

Ranking Rzeczpospolitej. Marki polskie, „Rzeczpospolita” 2014, http://www.rp.pl/

Shapiro C., Varian H.R., Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce sie-ciowej, Warszawa 2007.

Sieradzki S., W rękach niemieckich jest już sto procent mediów regionalnych; bez pięciu tytułów, 6.09.2014, http://wpolityce.pl/spoleczenstwo/212554-w-rekach-niemieckich-jest-juz-sto-procent-mediow-regionalnych-bez-pieciu-tytulow

Siwek H., Badania czytelnictwa prasy — deklaracje a rzeczywistość, „Zeszyty Prasoznaw-cze” 1997, nr 3/4.

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, Dz.U. 2007 nr 50 poz. 331, ze zm.

WAN-IFRA, World Press Trends 2015, http://www.wan-ifra.org/microsites/world-press-trends.

Zenith Optimedia, Media Consumption Forecasts, http://www.zenithmedia.pl/baza-wiedzy/article/Media-Consumption-Forecasts-4054.html (1.10.2016).

Żabiński R., Marketing na rynku prasowym, Warszawa 2010.

Pobrania

Opublikowane

2018-02-08

Jak cytować

Dzierżyńska-Mielczarek, J. (2018). Zmiany na rynku prasowym w Polsce pod wpływem nowych technologii i Internetu. Rocznik Historii Prasy Polskiej, 20(4), 5–28. Pobrano z https://rhpp.uken.krakow.pl/article/view/4396

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy